FRÅGOR & SVAR

1. Vad innebär Mall of Scandinavias parkeringssystem?
Svar: Parkeringssystemet är ett smidigt system där du kan parkera utan krångel och där du har flera betalningsalternativ. När du åker in i garaget registreras ditt registreringsnummer av en kamera och din parkering startar. En annan kamera registrerar när du åker ut ur garaget och då avslutas din parkering.

2. Vad kostar parkeringen?
Svar: Alla kunder har 2 timmars fri parkering per dag i garaget. Därefter kostar parkeringen 25 kr per påbörjad halvtimme. Som medlem i Mall of Scandinavias lojalitetsprogram får du 2 timmar extra och därmed hela 4 timmars fri parkering per dag (gäller vid första tillfället varje dag, max en gång per dag). Har du stått parkerad mindre än 2 timmar, alt. 4 timmar för kundklubbsmedlemmar, är det bara att köra ut ur garaget. För att ta del av 4 timmars fri parkering måste du vara medlem samt registrera din bil. Detta kan du göra direkt på vår hemsida. KLICKA HÄR.

3. Hur betalar jag?
Svar: Du betalar alltid i efterskott! Det finns 4 olika betalningsalternativ:
· Betalautomat – du kan betala med betalkort i betalautomaten när du lämnar garaget. Du har därefter 15 minuter på dig att åka ut ur garaget. Alla betalautomater hittar du i våra välkomsthallar på väg in till centrumet.
· Betala i efterhand - Betala i efterhand med betalkort inom 48 timmar här.
· Automatisk betalning - Koppla ditt betalkort här så debiteras parkeringsavgiften per automatik varje gång du parkerar i ett garage med Autopay-systemet.
· Faktura – Om du väljer att åka in och ut ur garaget utan att göra något av ovan alternativ skickas en faktura till fordonsägaren med parkeringsavgiften. En fakturaavgift på 30 kr tillkommer.

4. Jag står redan parkerad i garaget och vill stå 4 timmar gratis, vad gör jag?
Svar: Är du medlem i vår kundklubb, registrera ditt registreringsnummer, så får du ytterligare 2 timmar fri parkering redan nästa gång du besöker Mall of Scandinavia (gäller vid första tillfället varje dag, max en gång per dag) KLICKA HÄR.

5. Jag vill betala inom 48 timmar i efterskott med betalkort, hur gör jag?
Svar: Ange bara ditt registreringsnummer så får du fram information om dina obetalda parkeringar för de senaste 48 timmarna. All information om din parkering sparas till dess att betalningen är genomförd. Kortbetalningen sker säkert via Nets som är ledande på marknaden inom e-handel och kortbetalningar. Du kan även välja att bli fakturerad för din parkering mot en fakturaavgift på 30 SEK.

6. Jag vill registrera automatisk betalning med kort, hur fungerar det?
Svar: Du registrerar enkelt ditt betalkort via mallofscandinavia.se för automatisk betalning. I samband med denna registrering får du möjlighet till automatisk betalning i alla garage anslutna till Autopay-systemet. Du kan fortfarande avsluta och betala din parkering via betalautomaten. All kortbetalning samt registrering sker via Nets som är ledande på marknaden inom e-handel och kortbetalning. Du kan endast registrera ett kort.

7. Hur fungerar det om jag har en företagsbil?
Svar: Om du har en företagsbil där företaget står för alla dina bilkostnader kan du registrera ditt företagskort på mallofscadinavia.se och alla parkeringsavgifter dras automatiskt från det registrerade kortet varje gång du parkerar i garaget.

8. Hur fungerar det om jag hyr en bil på tex. Europcar?
Svar: Besöker du Mall of Scandinavia med en hyrbil kan du betala avgiften direkt i betalautomaten eller betala din avgift online inom 48 timmar på mallofscandinavia.se.

9. Hur mycket är fakturaavgiften på?
Svar: 30 kronor.

10. Vad tar kameran bild på?
Svar: Kameran tar bara en bild på registreringsnumret, ingenting annat. Bilden på nummerplåten sparas enligt GDPR-lagstiftningen som finns till för att skydda din personliga integritet. Efter det så anonymiseras uppgifterna: Fotot raderas tillsammans med all information om registeringsnummer och uppgifter om bilägaren.

11. Hur fungerar registreringen?
Svar: När du kör in och ut ur garaget registrerar kamerorna din bils registreringsnummer och mäter av hur länge du har varit inne i garaget. Har du stått parkerad utöver 2, alt. 4 timmar (gäller medlemmar som registrerat sin bil), måste du betala för den tiden. Om du knappar in ditt registreringsnummer i betalautomaten kan du se hur länge du har stått parkerad och om du har ett belopp att betala. Som medlem i Mall of Scandinavia får du sammanlagt 4 timmar fri parkering per dag (gäller vid första tillfället varje dag, max en gång per dag) om du registrerar din bil.

13. Om jag kör någon annans bil, vem får fakturan?
Svar: Fakturan skickas till fordonets ägare.

14. Jag har registrerat mig, men jag vill byta bil.
Svar: Om du byter bil är det viktigt att du tar bort det registreringsnumret från ditt registrerade konto och uppdaterar med ett nytt. Annars kommer du att fortsatt bli debiterad för den bilens parkeringskostnader.

15. Hur fungerar det med utlandsregistrerade bilar?
Svar: Beroende på vilket land bilen kommer ifrån kan vi läsa av bilens registreringsnummer, bäst är att betala i betalautomaten.

16. Hur fungerar det för mig som hyr parkeringsplats via Fabege?
Svar: Fabege eller administratörer på ditt företag registrerar din bil och du får då stå parkerad enligt ditt kontrakt.

17. Får jag fyra timmars gratis parkering per gång jag parkerar som kundklubbsmedlem?
Svar: Som medlem i Mall of Scandinavia får du som förmån att registrera dina bilar för fyra timmars fri parkering via vår externa parkeringsleverantör Parkman. Om din bil är registrerad får du som kundklubbsmedlem totalt 4 timmar gratis parkering per dag (gäller vid första tillfället varje dag, max en gång per dag).

18. Kan man registrera flera bilar på sitt kundklubbsmedlemskap?
Svar: Efter att du har registrerat dina bilar på vår parkeringsleverantörs Parkmans plattform ”Autopay”, har du möjlighet att logga in när som helst för att administrera dina bilar, eller lägga till nya. Allt som allt kan du ha 5 fordon inskrivna. Tänk på att dessa fordon inte får stå i garaget samtidigt, då de fria timmarna då delas upp mellan samtliga parkerade bilar.

19. Jag har handikapptillstånd, vad gäller då?
Svar: Alla våra besökare har 2 timmars fri parkering (eller 4 timmar om man är medlem)(gäller vid första tillfället varje dag, max en gång per dag). Därefter debiteras alla fordon som har ett registreringsnummer för den övriga tiden, oavsett om man har handikappstillstånd eller annan typ av tillstånd.

20. Jag kör motorcykel, behöver jag betala för parkeringen?
Svar: Ja. Alla typer av fordon med ett registreringsnummer behöver betala för parkeringen utöver de fria 2 timmarna (4 timmar för kundklubbsmedlemmar) (gäller vid första tillfället varje dag, max en gång per dag).

21. Jag behöver kvitto för min parkering, vart kan jag vända mig?
Svar: För all typ av administrativ parkeringsinformation rörande fakturor eller registrerade bilar är du som kund varmt välkommen att kontakta vår parkeringsleverantör Parkman. Parkmans telefonsupport har öppet mån-fre mellan 08.00-17.00 och nås på mail, mos@parkman.nu, eller telefonnummer 08-121 534 30.

22. Har ni laddare till elbil?
Svar: Ja, vi har 27 st elbilsladdare och ska komplettera med 31 st nya.

23. Vilken typ av kontakt används vid laddstationen? (typ 2 eller vanligt elkontakt)
Svar: Kontakt typ 2

24. Behöver man egen sladd eller finns det på plats?
Svar: Egen sladd

25. Vad kostar elbilsladdare?
Svar: 6kr/timme